5. Sınıf – Hafta 1 – Bulmaca Buldurmaca

Merhaba Arkadaşlar, Bu yazıyı okuduğumuza göre Bulmaca Buldurmaca konusu ile ikinci dönem konularına başlıyoruz demektir. Öncelikle yeni dönem hepimize hayırlı uğurlu olsun.

Bu yazı web sitemde paylaştığım içeriklerin herkes tarafında düzenli bir şekilde aktarılabilmesi için oluşturulmuştur. İkinci Dönem Kodlama konuları herkes tarafından farklı araçlar kullanılarak işleniyor. Bazı arkadaşlar Kılavuz kitaba göre hareket ediyor, bazıları Blockly kullanıyor, bazıları Code.org üzerinden giderken en çok scratch üzerinden giden arkadaşlar oluyor. Hatta Arduino eğitimi verenler bile oluyor.

Bende yukarıdaki durumu göz önüne alarak burada kılavuz kitap ve alternatif kodlama etkinlikleri ile süreci en verimli şekilde değerlendirmeye çalışacağım.

Ben bu sayfada bu hafta kendi ders akışımı sıralı bir şekilde link vererek paylaşacağım. Bunu yaparken Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi 5. Sınıf Kılavuz Kitaba birebir uyumlu bir şekilde gitmeyi planlıyorum. Alternatif araçları ise ayrı sayfalar oluşturup oradan vereceğim.

HAFTANIN KAZANIMLARI

İlgili haftanın kazanımlarını aşağıya liste halinde ekliyorum. Eğer benim hazırladığım yıllık planı kullanıyorsanız ders defterini yazarken başka hiçbir yerde aramadan direk buradan kazanımlarınızı yazabilirsiniz.

  • BT.5.5.1.3. Problem çözmede temel kavramları tanımlayarak problem türlerini açıklar.
  • BT.5.5.1.4. Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder.
  • BT.5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder.
  • BT.5.5.1.17. Matematik ve bilgisayar bilimi arasındaki ilişkiyi tespit eder.

Kazanımları deftere sığdıramazsanız kazanım numaralarını yazabilirsiniz. Örneğin “BT.5.5.1.3 – BT.5.5.1.4 – BT.5.5.1.5 – BT.5.5.1.17 Nolu Kazanımlar” şeklinde defterinizi doldurabilirsiniz.

HAFTA-1
BULMACA BULDURMACA DERS AKIŞI

Merhaba Arkadaşlar, Bu dönem birlikte bilgisayarları programlamayı öğreneceğiz. Bu öğrenme süreci, onların dilini ve iletişim kurmada dikkat ettikleri temel kuralları öğrenerek başlayacak.

İlk önce günlük hayatta, bizim kullandığımız hızlı ve bütünsel iletişim biçiminden sıyrılacağız. Bunun yerine daha ayrıntılı ve adım adım ilerleyen iletişim biçimini kullanacağız. Bunu öğrenmek biraz sabır gerektiriyor. Bilgisayar kullanmadan çalışacağımız bu ilk kısımda, oynayacağımız oyunlarla ve yapacağımız etkinliklerle çeşitli problemleri analiz edecek, çözecek ve bu süreci eğlenceli bir hâle getireceğiz.

Bu süreç bize sadece programlamayı değil, sınıf içerisinde sağlıklı iletişim kurmayı da öğretecek. Çünkü etkinliklerimizin çoğu takımlar hâlinde, iş birliği esasına dayalı olacak. Böylece öğrendiğimiz bilgiler sadece bilgisayar dünyasında değil gerçek hayatta karşılaştığımız problemleri çözmede ve çevremizle doğru iletişim kurmamızda da bize katkı sağlayacak.

Bu iletişim biçimini öğrendikten sonra ise, bilgisayarlarımızın başına geçeceğiz ve blok kodlama programlarını kullanarak bir çizime hareket kazandıracak, animasyonlar hazırlayacak en sonunda da kendi istediğimiz kuralları olan bir oyun tasarlayabileceğiz.

Bir bilgisayar programcısı gibi düşünebilmeyi öğrenecek ve kim bilir belki gelecekte kendi programlarımızı geliştireceğiz. Bu dönemin sonunda şimdilik sizin için bir tüketim aracı olan bilgisayar, belki bazılarınız için bir üretim aracına dönüşecek ve içinizdeki programcıyı keşfetmenizi sağlayacak.

Hemen başlayalım dersimize.

Adım-1 Problemler ve Problem Çözme Konu Anlatımı

İkinci Dönem İlk etkinliğimiz Problemin ne olduğunu, Problem Çözmenin nasıl yapılacağını ve en önemlisi Problem Çözme Adımlarını öğreneceğiz. Bunu öğrenmeden diğer etkinlikleri yapabilmemiz mümkün değil. Bu yüzden öncelikle konu içerisine girip Problem Çözme adımlarını öğrenip örnekler vermemiz gerekiyor.

Kılavuz kitapta var olan bu etkinliği ders başlangıcında mutlaka gösteriyorum.

Adım-2 Kurt, Kuzu, Ot Problemi Çalışma Kağıdı

Bir önceki etkinliğimizde Problem Çözme Adımlarını öğrendik. Şimdi öğrendiğimiz adımları uygulamak için bize bir problem lazım. İşte o problemimizi bize veren çalışma kağıdımız Kurt, Kuzu, Ot Problemi Çalışma Kağıdı.

Bu problemi daha önce mutlaka duymuşsunuzdur. Zeka soruları arasında mutlaka sorulur ve etkinliği yapılır. Biz problemi oyun halinde önce oynayacağız. Problemi çözeceğiz ve çözüm adımlarını paylaşacağız.

Kılavuz kitapta Bilgisayarsız Kodlama Etkinlikleri adı altında verilen bu etkinliği mutlaka yapacağız.

Adım-3 Hanoi Kuleleri Bilmecesi Çalışma Kağıdı

Problem Çözme Adımlarını hakkında öğrendiklerimizi pekiştirmek için Kurt, Kuzu, Ot problemini yapmıştık. Aslında Hanoi Kuleleri Bilmecesi Çalışma Kağıdı ile aynı işlemi yapacağız.

Ben Kurt, Kuzu ve Ot problemini derste öğrencilerimle beraber yapıyor Hanoi Kuleleri Bilmecesini ise ödev olarak verip öğrencilerin yapmasını istiyorum.

Kılavuz kitapta da verilen bu etkinliği siz dilediğiniz gibi yaptırabilirsiniz.


Bugün sizinle bir problemi tanımlamayı ve bu problemi çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları öğrendik. Kurt Kuzu Ot problemi ve Hanoi Kuleleri Problemleri ile verilen bir problemi nasıl analiz edeceğimize dair uygulamalar yaptık.

Kılavuz kitaba göre bu haftaya ait materyallerimiz bu kadar. Alternatif olarak kodlama öğretebileceğimiz diğer araçları belli bir düzene sokup program oluşturduktan sonra buradan paylaşacağım.

Haftaya 5. Sınıf – Hafta 2 – En İyi Çözümü Buldum konusunda görüşmek üzere kendinize iyi bakın.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*