Oyun Karakteri Olabilir miyiz?

Bu proje Tübitak 4006 Bilim Fuarı kapsamında yapılmıştır. Proje Yürütücüsü Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmeni Özgür ŞEREMET ve Proje Danışman Öğretmeni Osman Batur DAĞDEVİREN tarafından 6.  sınıf öğrencisi olan Deniz Arda ÇELİK – Ferudun Efe AKKAYA’ya verilmiştir. Öğrencilerin yaptığı tüm çalışmalar basamaklar halinde burada paylaşılacaktır.

Selçuk Ortaokulu olarak 10 Mayıs 2018 Tarihinde yapılacak Tübitak Bilim Fuarı Projelerimizin çalışma adımlarını buradan paylaşıyoruz. Bundan sonra bu projeyi yapacak diğer okullar benzer adımları uygulayarak benzer projeler üretebilirler. Fuar bitimi ardından tüm materyaller ve proje aşamaları buradan paylaşılacaktır. Faydalı olması dileğiyle.

Oyun Karakteri Olabilir miyiz?
TÜBİTAK 4006 Projesi

Arkadaşlar projeye o kadar çok talep geldi ki kendi işlerimi bugün bitirince bu proje içinde amaç özet ve yöntem hazırlamaya karar verdim. Mesajlarına dönemediğim arkadaşlar umarım sayfayı son kez ziyaret eder ve faydalanabilirler.

Bu proje geçen sene yapıldığından bu sene tarafımızca yapılmayacaktır. Yoğun talep üzerine yeni sisteme uygun amaç özet ve yöntemi aşağıda paylaşıyorum.

Proje Başvuru Bilgileri

Proje Adı: Oyun Karakteri Olabilir miyiz?
Proje Türü: Tasarım
Proje Alanı: Bilişim Teknolojileri ve Yazılım

Proje Amacı

  • Oyun oynarken hareketsizlikten kaynaklanan rahatsızlıkları önlemek ve oyun oynamayı bir çeşit spor haline getirmek ve oldukça pahalı bir hizmet olan sanal gerçeklik deneyimini daha az maliyetli bir şekilde insanlarla buluşturup sanal gerçeklik teknolojileri hakkında farkındalıklarını arttırmak.
  • Bunların yanı sıra daha farklı ve ilginç bir oyun kontrolü sağlamak ve dijital oyunların insanlara tek etkisinin eğlenceli bir deneyim olması, içerisinde barındırdığı farklılıklardan dolayı ticari manada daha çekici bir aygıt sunmak.
  • Bilgisayar oyunlarının hareketsizlikten kaynaklanan rahatsızlıkları engellemek.
  • İnsanların ön yargılarını yok etmek ve oyun oynamayı insanların gözünde etiklik kazandırmak.
  • Güvenli olmadığı gerekçesiyle sokaklara çıkamayan çocukların hareket ederek daha eğlenceli zamanlar geçirmesini sağlamak.
  • Ayrıca Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi kodlama konusunda Scratch ve Arduino ile yapılabilecek kodlama ve tasarımlara yeni bir bakış açısı getirmek.
  • Oyun oynarken sürekli hareket edileceğinden belli bir süre sonra oyunu oynayan kişi yorulacak ve durmak zorunda kalacak. Bu sayede çok uzun süreler bilgisayar başında kalma sorununu ortadan kaldırmak.

Proje Özeti

Bu proje özellikle bilgisayar oyunu başında geçirdiğimiz zamanın fazla olması sebebiyle hareketsiz kalmamız sorununu ortadan kaldırmak için yapılacaktır.

Teknolojinin gelişmesiyle birlikte herkesin bir bilgisayarı, telefonu ve tableti olmaya başladı. Bu teknolojik araçların en çok kullanılan alanı ise oyunlar olduğu görmekteyiz. Teknolojik araçlarla oyun oynamak bizleri hareketsiz kalmaya sürekli bilgisayar başında oturmaya mahkum etmekte bu durum çeşitli sorunlar ortaya çıkarmaktadır.

Bu sorunu çözebilmek için araştırmalar yaptığımızda sanal gerçeklik gözlükleri vb uygulamalar gördük fakat bu uygulamalarında faydalının yanında farklı etkileri olduğunu öğrendik. Bizde kendi aracımızı tasarlamaya karar verdik. Aracımız için önce uygun olan bir zıplama oyunu geliştirdik. Daha sonra oyunu klavye tuşları ile değil de kendi hareketlerimizle kontrol edebilmek için arduino sistemi ile bir düzenek tasarlamayı düşündük. Tasarlayacağımız düzenek sayesinden oyunu klavye veya mouse ile değil kendi hareketlerimizle kontrol edebilir hale geleceğiz. Bu araç sayesinde oyun karakteri yerine geçerek daha gerçekçi bir oyun deneyimi yaşayacağız. Uzun süre hareketsiz kalma probleminden kurtulacağız ve daha sağlıklı olacağız. Ayrıca oyun esnasında sürekli hareket ettiğimizden bir süre sonra yorulup oyuna mola vermek zorunda kalacağımızdan bilgisayar başında geçirdiğimiz süreyi azaltmış olacağız.

Bu işlemleri Scratch ve arduino ile yapmayı düşünmekteyiz. Takıldığımız yerlerde okulumuz bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretmenlerinden destek alacağız. Projemizi sergilerken ziyaretçilerimiz de oyun karakteri olma deneyimi yaşamalarını sağlayacağız.

Proje Yöntemi

Problemi Belirleme:Teknolojinin gelişmesiyle birlikte herkesin bir bilgisayarı, telefonu ve tableti olmaya başladı. Bu teknolojik araçların en çok kullanılan alanı ise oyunlar olduğu görmekteyiz. Teknolojik araçlarla oyun oynamak bizleri hareketsiz kalmaya sürekli bilgisayar başında oturmaya mahkum etmekte bu durum çeşitli sorunlar ortaya çıkarmaktadır.

Problemi Araştırma:Problemle ilgili yapılan araştırmalar sonucunda insanların özellikle bilgisayar başınca çok fazla vakit geçirdiği, ülkemizde özellikle güvenlik endişesiyle dışarıya gönderilmeyen çocukların evde oyalanmalarını sağlamak için bu teknolojik araçların başından kalkmadığı bilgilerine ulaşılmıştır.

Gereksinimleri Belirleme:Projeyi yapabilmek için öncelikle scratch programında oyun geliştirmemiz gerekiyor. Ayrıca bizim hareketlerimizi sisteme aktarabilmesi için arduino uno ve mesafe sensörü ile bağlantıları sağlayacak kablolar işimizi görecektir.

Olası Çözümler Geliştirme:Projemizde el hareketleri ile oyun kontrolü yapabilme veya komple bizim hareketlerimizle oyunu kontrol edebilecek şekilde seçenekler belirledik.

En İyi Çözümü Seçme:Projemizde en önemli amacımızın oyunun gerçek karakteri yerine geçmek ve oyun oynarken hareket edebilme olanağımızı artırmak olduğundan oyunun yapısı zıplama oyunu olduğuna göre zıplayarak kontrol edilmesinin uygun olacağı düşünülmüştür.

Prototip Oluşturma/Yapılandırma:İlk prototip geliştirilirken önce scratch üzerinde oyun dizayn edilmiş, klavye tuşları ile oyunun sorunsuz çalıştığı gözlemlenmiştir. Daha sonra arduino ve mesafe sensörü bağlanarak gerekli kodlar girilmiş ve oyun klavye üzerinden değil bizim hareketlimiz üzerinden kontrol edilebilir hale gelmiştir.

Çözümleri Test Etme ve Değerlendirme:Mesafe sensörünü sabitlediğimiz yer bazı arkadaşlarımıza kısa gelirken bazı arkadaşlarımıza uzun geldiği görülmüş olup mesafe sensörü yerini ayarlayabilmek için kaydıraklı bir sisteminde yapılmasının uygun olacağı düşünülmüştür. Karşılaştığımız problemlerde okulumuz bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretmenlerinden yardım alacağız. Özellikle kodlama yapısında sürekli deneme yanılma yoluyla en uygun kodları yazmaya çalışacağız.

Sonuçları Raporlaştırma:Projenin yapım aşamasında hangi basamakları izlediğimizi bir poster hazırlayarak fuar ziyaretçilerine bilgilendirme yapacağız. Ayrıca projemizin bitmiş halini sunarak herkesin oyun karakteri olma deneyimi yaşamasını sağlayacağız.

Proje Danışmanı: Özgür ŞEREMET
Proje Öğrencisi:


Yukarıda TÜBİTAK sistemine başvuru yapabilmeniz için gerekli olan Amaç, Özet ve Yöntem verilmiştir. Sisteme girdiğimiz bu verilerle projelerimiz onaylandı. “Sizde eğer kullanacaksanız proje başlığı ve içeriğinde değişiklikler yaparsanız minnettar oluruz.”

Şimdi projemizi yapım aşamalarına geçelim.


PROJE YAPILIŞI

Bu projede Scratch programı üzerinden bir oyun yapılıp, oyundaki karakterin önüne engel çıktığında zıplayarak daha fazla ilerlemeye gitmesi sağlanacaktır.

Hazırlanan oyun aşağıdaki gibidir. Yukarı ok tuşuna basarak zıplayabilirsiniz.

Bu oyunu MBot ve Arduino programlama ile klavye ile oynanan bir oyundan ziyade bizim hareketlerimize tepki veren bir oyun haline getirmeye çalışacağız.

Projede kullanılan mesafe sensörü ile biz zıpladığımızda oyundaki karakterinde zıplaması sağlayacak. Proje sayesinde oyunun karakterini kendi hareketlerimizle yönlendireceğiz. Ayrıca hem oyun hem egzersiz yaparak, spor yapmayı çocuklar için daha eğlenceli hale getireceğiz.

Arkadaşlar projenin isminden dolayı mı bilmiyorum ama projeye çok yoğun bir ilgi var. Normalde biz bu sene bu projeyi yapmıyoruz. El hareketleri ile oyun kontrolü için bir eldiven tasarlıyoruz buna benzer olarak. Toplam 24 proje başvuru yaptık bu 24 projenin sadece 3 tanesi başka hocalar tarafından yapılacak gerisini iki bilgisayar öğretmeni biz yapacağız bu sebeple önceliğimiz kendi projelerimizi yetiştirmek. Fırsat buldukça söz verdiğim gibi bu projeyi de yapabilmeniz için destek olacağım.

MBOT KULLANARAK PROJE YAPILIŞI

Yukarıya oyunu ekledim arkadaşlar. Görüntümüz yukarıdaki gibi olacak. Eklediğim oyun klavye üzerinden oynanmaktaydı. Biz bu oyunu etkileşimli hale getirmeye çalışacağız. Bunun için 2 farklı araç kullanabiliriz. Bunlardan 1 tanesi MBOT kullanmak olacak. Normalde Arduino ile hazırlamıştık geçen sene fakat talepler üzerine elinde MBOT olup bu projeyi yapmak isteyen arkadaşlar için kodları yeniledik ve denemesini yaptık. Sağlam bir şekilde çalışmaktadır.

Sizde MBOT kullanarak projeyi yapmak için aşağıdaki adımları izleyiniz.

Adım 1: Kodları çalıştırmak için bilgisayarımıza mblock programı yükleyelim. Programı indirme sayfasına http://www.mblock.cc/mblock-software/ adresinden ulaşabilirsiniz. Açılan sayfada birden fazla indirme seçeneği var. Windows 7 veya 10 kullanıyorsanız aşağıda size verdiğim resimde gösterilen bağlantıya tıklayarak bilgisayarınıza indirin.

İndirdiğiniz programı bilgisayarınıza kurunuz. Mblock programı Scratch 2.0 programı ile aynı altyapıyı taşımakta olup Scratch ile yaptığınız her şeyi Mblock programı ile de yapabilirsiniz. Programla ilgili ayrıntılı bilgiye  https://ozgurseremet.com/makeblock-mbot-kullanimi/ sayfasını inceleyebilirsiniz.

Adım 2: Oyun yazılımımızı hazırlamaya geldik. Normalde ben oyun için gerekli kodları paylaşıp adımlarını anlatacaktım fakat çok fazla soru geleceğinden korktuğumdan direk yapılmış halini ekleyeceğim. Oyunun bitmiş halini bilgisayarınıza indirmek için tıklayınız.

Not: Yukarıda indirdiğiniz oyun sadece MBOT ile çalışacaktır.

Adım 3:  MBLOCK programını açın, MBOT ile bağlantı kurmasını sağlayın ve yeşil bayrağa basarak oyunu çalıştırın. MBOT’unuzu düzgün bir yere yerleştirin oyunu çalıştırıp zıplayarak oyun oynamanın keyfini çıkarın. Hepsi bu kadar.

Dilerseniz kodlarla oynayarak oyunu geliştirebilir tepki mesafesi vb ayarlayabilirsiniz. Dinazor karakterine girdiğinizde aşağıdaki bir kod göreceksiniz.

Mesafe sensörümüz 4metreye kadar görmektedir. Ben zıplama tepkisini 100 yani 1m alanlık mesafede önünde bir engel olursa zıplasın şeklinde ayarladım. Siz buradaki kodu değiştirerek oyun alanınıza uygun hale getirebilirsiniz.

Proje videosunu çektik ama beğenmedim çekimi. Yarın tekrar çekim yapıp videosunu da buraya koyacağım.

ARDUİNO KULLANARAK PROJE YAPILIŞI

Arduino ile oyunu çalıştırmak için aşağıdaki adımları uygulayınız.

Adım 1: MBlock programını bilgisayarınıza indirin. Kodlarımızı buradan yazıp oyunu bu alanda çalıştıracağız. Zaten kodları hazır vereceğim siz sadece bağlantıyı yapıp çalıştıracaksınız. Yukarıda MBOT ile çalıştırmada uyguladığınız 1. adım aynen burada da geçerlidir.

Adım 2: Oyun yazılımımızı hazırlamaya geldik. Oyunun bitmiş halini bilgisayarınıza indirmek için tıklayınız.

Adım 3: Arduino bağlantılarını yapalım. Aşağıya resimlerini ekliyorum zaten bir tek mesafe sensörü kullanacağız. Takılırsanız araştırma yaparak mesafe sensörü bağlantısını kolayca öğrenebilirsiniz.

Adım 4: Yukarıdaki adımları tamamladıysanız geriye sadece arduinoyu bilgisayarımıza bağlayın ve MBlock programını açarak verdiğim kodları yükleyin.

Adım 5: Kartlar menüsü altında Arduino Uno seçili olduğundan emin olun. Aşağıdaki resimdeki gibi seçili olsun.

Adım 6: Bağlan Seriport seçeneğini kullanarak Arduino ile bilgisayar bağlantısını yapalım.

Bende şuan bağlantı olmadığından boş gözüküyor ama siz arduinoyu hangi porta bağladıysanız orada gözükecektir. Eğer bilgisayarınıza ilk kez Arduino bağlantısı yapıyorsanız. Yine bağlan menüsü altında yer alan Arduino Sürücüsünü Yükle seçeneğini seçerek sürücü yükleme işlemini yapın.

Adım 7: Geldik en son en önemli adıma. Biz arduino içerisine yükleme yapmayacağız interaktif bir uygulama ile arduino dan aldığımız değerler sayesinde oyun oynamaya çalışacağız. Bunun için yapmamız gereken ise Bağlan Menüsü altında yer alan Aygın Yazılımı güncellemesi seçeneğini seçmektir. Eğer bu işlemi yapmazsanız oyundaki dinazor karakterimiz oyun başlar başlamaz sürekli zıplayacak mesafe değeri değer almayacaktır.

Hepsi bu kadar tam ekran yapın yeşil bayrağa basarak oyunu başlatın. Zıplayarak bölüm geçmenin keyfine varın.

Oyun kodlarında ben zıplama için gerekli olan alanı 100 cm olarak ayarladım. Siz fuar alanına yerleşim şeklinize göre bu değerle oynayarak kendinize göre ayarlayabilirsiniz.

Değişiklik yapacaksanız eğer yukarıdaki kod bloğunu kullanarak değişiklik yapabilirsiniz.

Oyunun bitmiş hali aşağıdaki gibi olacaktır. Daha önce dediğim gibi bu projeyi bu sene yapmıyoruz ama takıldığınız yerler olursa yazabilirsiniz ilk fırsatta cevap vereceğimden emin olun.


Proje Posteri

Projemizi sunarken kullanabilmek için poster hazırlayacağız. Bu posteri hazırlarken öğrencilerimiz kendi seviyelerinde hazırlayabilsinler üzerinde değişiklik istediklerinde kolayca yapabilsinler diye PowerPoint programında bir şablon hazırladık. Şablonu buraya ekliyorum proje öğrencileri indirerek ilgili alanları doldurup renklerde düzenlemeler yaptıktan sonra çıkarılması için bana teslim edeceksiniz. Okul dışı faydalanmak isteyen arkadaşlarda dilerse indirip kullanabilir.

Not: Şablon Dosyası ppt uzantılı olup PowerPoint programıyla açılabilir. Ayrıca büyüklük 100cm x 70cm olacak şekilde dizayn edilmiştir. 25cm x 70cm iki kenar orta kısım ise 50cm x 70cm olarak düşünülmüştür. Farklı boyutlarda poster çıkarmak isteyen kişilerin önce boyutu değiştirip sonra değişiklik yapmaları faydalı olacaktır.

Poster Şablonunu aşağıdaki resme tıklayarak bilgisayarınıza indirebilirsiniz.

Bu sene sergilenmeyeceğinden posterin son hali olmayacak. Elinizde şablon olsun diye dosyayı ekledim arkadaşlar.


PROJE RESİM VE VİDEOLARI


Projeler başka arkadaşlara fikir vermek için paylaşılmıştır.

Tübitak 4006 Bilim Fuarına Başvurudan başlayıp Proje sonuçlarını girmeye kadar tüm adımların anlatıldığı ve kullanabileceğin hazır örnek Tübitak 4006 Bilim Fuarı Projelerinin verildiği Tübitak 4006 Bilim Fuarı: Başvuru – Örnek Projeler sayfasını ziyaret ederek daha çok bilgi edinebilirsiniz.

Tübitak 4006 Bilim Fuarı
Tübitak 4006 Bilim Fuarı: Başvuru – Örnek Projeler

Faydalı olması dileğiyle.

48 Comments

  1. Hocam siz “mbot” robotunu satın mı alıyorsunuz? Yoksa kendiniz mi yapıyorsunuz?

  2. Hocam bende böyle mbot gibi robot yapmak istiyorum sizinle beraber yapabilirmiyiz Lütfenn çok istiyorum

  3. Merhaba hocam,
    Sizzin çalışmanıza benzer bir çalışma deniyorum. Ama işin içinden çıkamadım. Bir dört işlem oyunu tasarladım. Oyunda bir sonraki soru için öğrencinin zıplaması gerekiyor. Buraya kadar sorun yok. Fakat cevapları arduino ekipmanlarından IR kumanda ile yazdırmak istiyorum. Klavyeden değil de kumandadan cevabı yazmak istiyorum. Ama nasıl yapacağımla ilgili bir fikrim yok. Yardımcı olursanız sevinirim.

  4. Özgür Hocam emeğinize sağlık. Derslerimde sitenizi kullanıyorum. Sayenizde ihtiyacım olan tüm materyalleri sitenizde bulabiliyorum. Sitenizi hangi araçla oluşturdunuz? Çalışmalarınız harika ve ufuk açıcı.Teşekkür ederim.

    • Teşekkür ederim hocam güle güle kullanın sizlerden böyle tepkiler aldıkça daha çok ekleyesim geliyor ama 24 saat yetmiyor resmen. Sitenin alt yapısı wordpress altyapıya sahip ama buradaki etkinleri hazırlarken wordpress eklentileri google drive, scratch ile kodlama, bazı web 2.0 araçları ve şuan güncel olarak html 5 ile yapılan etkinlikleri paylaşıyorum. Yazıları oluşturmak sorun değil herkes kullanabilsin diye bazen küçük bir etkinliği bile oluşturup eklemek 1 günden fazla sürüyor. Ama geri dönüşleri görünce yenisini eklemek için sabırsızlanıyorum.

      Bu sene tüm içerikleri bir şekilde yetiştirmeye çalışıyorum. Düzen oturdu sayılır seneye derlememizi yapıp daha düzenli hale getireceğim. Yaz tatilinde sıkı bir çalışma yapacağım yani önerileriniz olursa bu süreçte lütfen bildirin ona göre düzenleme yapayım ki seneye sıkıntısız kullanabilelim.

  5. sayın hocam emekleriniz için gerçekten ellerinize sağlık.bizde çok beğendik ve kullanmak istiyoruz.detayları gönderirseniz seviniriz.şimdiden teşekkürler

  6. Merhaba hocam projenizi çok beğendik biz de değiştirip kullanmak istiyoruz bize de mail olarak gönderebilir misiniz?

  7. Hocam bu proje hakkında yardımınız için mail gönderdim. Cevabınızı bekliyorum. Şimdiden teşekkür ederim. Emeğinize sağlık..

    • Hocam ilgili projeyi geçen sene yapmıştık. Yani bu senenin şartlarına uygun amaç özet ve yöntem elimde yok maalesef. Bu sene yapacağımız projeler https://ozgurseremet.com/2018-2018-tubitak-4006-projelerimiz/ adresinde liste halinde mevcut. Bunların arasından istediğiniz olursa yardımcı olmaya çalışırım. Yok ben bu projeyi yapacağım derseniz amaç özet yöntemi siz girersiniz projeniz kabul olursa nasıl yapıldığı konusunda destek olmaya çalışırım. İyi çalışmalar dilerim.

    • Hocam projeyi tasarıma çevirdik bu sene üzerinde çalışıyoruz ufak tefek eksiklikler kaldı bitince paylaşırım buradan gündüz çok yoğun oluyor site kasmaması için giriş yapmıyorum [email protected] üzerinden yazarsanız yardımcı olmaya çalışırım.

    • Hocam üzerinde çalışıyoruz şuan geçen sene araştırma olarak kabul edildi proje ama bu sene işin durumu biraz farklı tasarım olarak yeniden organize ediyoruz en kısa sürede verdiğiniz mail adresine ulaştırmaya çalışacağım. İlginize teşekkür ederim.

  8. hocam 4006 fuarında öğrencilerime bu projeyi yaptırmak istiyorum daha detaylı bilgi verir misiniz?

    • Merhaba hocam bu senede tübitak bilim fuarına başvuruyoruz benzer bir projemiz var onu hazırlıyorum mail adresi verirseniz gönderebilirim üzerinde değişiklik yapıp kullanabilirsiniz. Buraya eklemem uzun zaman alır çok yoğun bu ara malum.

      • mrb hocam. projeniz güzel tebrik ederim. tubitakta yararlanmak istiyoruz. mail adresime atabilirmisiniz. simdiden tesekkürler, iyi çalışmalar.

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*