Bilgisayarsız Kodlama Oyunu

Merhaba Arkadaşlar;

2018-2019 Eğitim Öğretim yılında hazırlayacağımız TÜBİTAK 4006 projeleri ile ilgili okulumuzda çalışma yaparken bazı projelerimiz baya bir ilgi çekti mesajlara yetişemez oldum. İlginizden dolayı teşekkür ediyoruz.

Projelerle ilgili en çok sorulan soruları buradan paylaşarak soruları bir nebze hafifletmeyi düşünüyorum. Lafı fazla uzatmadan istediklerinizi vermeye başlayalım.

Bilgisayarsız Kodlama Oyunu TÜBİTAK 4006 Projesi

İlgili proje okulumuz öğrencilerinden Sudenaz ÇİFTÇİ tarafından düşünülmüş olup ben sadece rehberlik yaptım. Bu sene TÜBİTAK tarafından istenen bilgilere göre başvuru formumuzu hazırladık.


Proje Başvuru Bilgileri

Proje Adı: Bilgisayarsız Kodlama Oyunu

Proje Türü: Tasarım

Proje Alanı: Bilişim Teknolojileri ve Yazılım

Proje Amacı:

  • Bilgisayar, Telefon, Tablet vb. teknolojik araçlar olmadan herhangi bir internet bağlantısına dahi gerek kalmadan kodlama yapılabilecek araç ortaya çıkarmak.
  • Evde, Okulda, Sınıfta hatta sokakta bile hiçbir teknolojik araca sahip olmadan kodlama yapılabilmesini sağlamak ve kodlama bilgilerinin geliştirilmesini sağlamak
  • Maddi sorunlar açısından teknolojik araçlara sahip olmayan öğrencilerin de kodlama yapabilecek imkânlara sahip olmasını sağlamak
  • Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi konularından biri olan ve önemi giderek artan Kodlama konusunun önemine dikkat çekmek
  • Tüm programlama dillerinde geçerli olan temel kodların öğrenilmesini ve bu kod bloklarının kullanımının pekiştirilmesini sağlamak
  • Eğlenerek öğrenme materyali geliştirmek,
  • Yarışma ortamı hazırlayarak aynı işlemin farklı yollardan yapılabileceğini, her probleme mutlaka farklı bakış açılarıyla da bakmamız gerektiği bilincini yaymak.

Proje Özeti:

Bilgisayarsız Kodlama Oyunu projemiz Bilgisayar, Telefon, Tablet vb. teknolojik araçlar olmadan herhangi bir internet bağlantısına dahi gerek kalmadan kodlama yapılabilecek tasarım oluşturmak amacıyla geliştirilecektir. Oyunumuz sayesinde maddi sorunlar açısından teknolojik araçlara sahip olmayan öğrencilerin de kodlama yapabilecek imkânlara sahip olmasını sağlanacaktır. Daha önce bu alanda yapılan çalışmalar araştırıldığında bilgisayar ve diğer araçlarla kullanılabilecek ortamlar hazırlanmış fakat bilgisayar olmadan kodlama öğrenmeye yönelik herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır.

Proje tasarımının yapılabilmesi için 80x50cm’lik ahşap bir zemin başta olmak üzere kod bloklarının yapılması için 4x4cm’lik ahşaplar, üzerine yapıştırmak için renkli kâğıtlar ve senaryo kâğıtlarına ihtiyaç duyulmuştur. Kodlama için kullanılacak senaryolarımız sabit fakat uygulama alanında seçenekler mevcuttur. Okul bahçesine kare kutucuklar çizilerek yerlere yazılacak senaryoları kutucuklar üzerinde birebir uygulama yapabiliriz.

Ahşap bir zemin üzerine alanımızı çizerek daha dayanıklı bir zemin üzerinde ve her yerde uygulama imkânına sahip olabiliriz.

Kâğıt üzerinde aynı tasarım oluşturulabilir fakat sürekli kullanılacağından dayanıklılık açısından sıkıntılara sebep olabilir. Alternatif çözümler incelendiğinde hem her yerde kullanılabilmesi hem de dayanıklı olması açısından ahşap zemin üzerine hazırlanmış kodlama alanımızın tasarlanmasının projenin daha kullanışlı olabileceği sonucu görülmüştür.

Proje önce kâğıt üzerinde yapılmış olup örnek senaryolar denendiğinde deneme sonuçlarına göre 80x50cm’lik alan üzerine 4×4 cm’lik karelerden oluşan kod taşlarıyla 10×10 enine boyuna karelerden oluşması ve tasarımın yan taraflarına kod bloklarının yerleştirileceği alanların bırakılması daha uygun olacağı görülmüştür.

Uzak mesafe bulunan senaryolarda çok fazla kod bloğu kullanılması taşların yetersiz gelmesine sebep olabilmekte olduğu gözlemlenmiş daha az kod blokları kullanabilmek için ilerle, sağa dön, sola dön gibi kod blokları yanı sıra tekrarla ve eğer gibi kod bloklarının da kullanılmasına karar verilmiş bunla ilgili tasarımlar geliştirilmiştir.

Fuarda gösterilmek üzere projenin geliştirme basamakları, oyunun nasıl oynandığı, hangi kod bloğunun ne işe yaradığı gibi bilgileri içeren poster tasarlanacaktır.

Proje Yöntemi:

Problemi Belirleme:Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi konuları içerisinde yer alan kodlama konusunda bilgisayar, telefon tablet gibi elektronik aletlere sahip olmayan öğrenciler yeterince konuyu öğrenememektedir. Tasarlayacağımız bu araç sayesinde tüm öğrenciler kodlamanın temel bileşenlerini öğrenebilecektir.

Problemi Araştırma: Daha önce bu alanda yapılan çalışmalar araştırıldığında bilgisayar ve diğer araçlarla kullanılabilecek ortamlar hazırlanmış fakat bilgisayar olmadan kodlama öğrenmeye yönelik herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır.

Gereksinimleri Belirleme:Proje tasarımının yapılabilmesi için 80x50cm’lik ahşap bir zemin başta olmak üzere kod bloklarının yapılması için 4x4cm’lik ahşaplar, üzerine yapıştırmak için renkli kâğıtlar ve senaryo kâğıtlarına ihtiyaç duyulmuştur.

Olası Çözümler Geliştirme:Kodlama için kullanılacak senaryolarımız sabit fakat uygulama alanında seçenekler mevcuttur. Okul bahçesine kare kutucuklar çizilerek yerlere yazılacak senaryoları kutucuklar üzerinde birebir uygulama yapabiliriz.

Ahşap bir zemin üzerine alanımızı çizerek daha dayanıklı bir zemin üzerinde ve her yerde uygulama imkânına sahip olabiliriz.

Kâğıt üzerinde aynı tasarım oluşturulabilir fakat sürekli kullanılacağından dayanıklılık açısından sıkıntılara sebep olabilir.

En İyi Çözümü Seçme:Alternatif çözümler incelendiğinde hem her yerde kullanılabilmesi hem de dayanıklı olması açısından ahşap zemin üzerine hazırlanmış kodlama alanımızın tasarlanmasının projenin daha kullanışlı olabileceği sonucu görülmüştür.

Prototip Oluşturma/Yapılandırma:Proje önce kâğıt üzerinde yapılmış olup örnek senaryolar denendiğinde deneme sonuçlarına göre 80x50cm’lik alan üzerine 4×4 cm’lik karelerden oluşan kod taşlarıyla 10×10 enine boyuna karelerden oluşması ve tasarımın yan taraflarına kod bloklarının yerleştirileceği alanların bırakılması daha uygun olacağı görülmüştür.

Çözümleri Test Etme ve Değerlendirme:Uzak mesafe bulunan senaryolarda çok fazla kod bloğu kullanılması taşların yetersiz gelmesine sebep olabilmekte olduğu gözlemlenmiş daha az kod blokları kullanabilmek için ilerle, sağa dön, sola dön gibi kod blokları yanı sıra tekrarla ve eğer gibi kod bloklarının da kullanılmasına karar verilmiş bunla ilgili tasarımlar geliştirilmiştir.

Sonuçları Raporlaştırma:Fuarda gösterilmek üzere projenin geliştirme basamakları, oyunun nasıl oynandığı, hangi kod bloğunun ne işe yaradığı gibi bilgileri içeren poster tasarlanacaktır.

Proje Danışmanı: Özgür ŞEREMET

Proje Öğrencisi: Sudenaz ÇİFTÇİ


Yukarıda TÜBİTAK sistemine başvuru yapabilmeniz için gerekli olan Amaç, Özet ve Yöntem verilmiştir. Sisteme girdiğimiz bu verilerle projelerimiz onaylandı. “Sizde eğer kullanacaksanız proje başlığı ve içeriğinde değişiklikler yaparsanız minnettar oluruz.”

Şimdi projemizi yapım aşamalarına geçelim.


Proje Yapılışı

Projemiz TÜBİTAK tarafından onaylandı ve bizde yapımına başladık. Bugün itibariyle bitirmiş bulunmaktayız. Kursta deneme yaptık ve çok eğlenceli ve kullanışlı olduğunu gördük. Hemen bir resim paylaşıp sonra yapım aşamalarını anlatmaya başlayayım.

Evet projemizin bitmiş hali yukarıda gördüğünüz halidir. Oyun alanları ve oyun kartlarının tamamı magnetli olarak yapılmıştır. Daha önce kalın kağıt üzerinde yapmıştık fakat çok çabuk yıprandılar ve düzgün durmadılar. Bu sebeple magnet kullandık ki hem daha kalın oldular hemde yapışarak daha düzenli bir kodlama yapabilmemizi sağladılar.

Eğer sizinde imkanınız var ise bu şekilde yapmanızı tavsiye ederim. Bu şekilde oluşturabilmek için aşağıdaki adımları izleyin.

Adım 1: Öncelikle yukarıda eklediğim resmi kaydedin ve bir marangoza giderek istediğiniz boyutlarda bir mdf kestirin. Bizim projenin boyutu 75×40 cm dir. Fikir vermesi açısından ekleyeyim.

Adım 2: Bu adımda oyun kartlarımızı temin edeceğiz. Ben kodlama oyunu olarak tospaa oyununu tercih ettiğimden http://tospaa.org/wp-content/uploads/2017/08/TospaaKartlar2017.pdf adresine gidiniz ve kartları bilgisayarınıza indiriniz.

Not: Yön kartları ve taş kartları çok fazla kullanıldığından baskı alacağınız yerde bunları çoğaltmasını ve yön ve taş kartlarına ağırlık vermesini isteyiniz.

Adım 3: Tübitak posterlerinizi bastıracağınız yere başvurun ve bu kartları arkası yapışkan kağıt üzerine basmalarını isteyin. Renkli yazıcınız var ise sizde kağıt temin ederek baskıyı alabilirsiniz.

Adım 4: İnternet üzerinden veya Tübitak Posterleriniz bastığınız yerden magnet levha alınız. Fazla pahalı değil aşağı link ekliyorum internetten de alabilirsiniz. N11 Magnet Levha Araması için tıklayınız. Bütçenize uygun olarak seçiniz yalnız çok ince olmasın.

Adım 5: Kartlarınız için çıkardığınız kağıdı magnet levha üzerine yapıştırın daha sonra ayrım yerlerinden keserek kartlarınızı oluşturun.

Adım 6: MDF üzerine magnetleri yapıştırmak için çift taraflı bant kullanabilirsiniz. Ayrıca yukarıdaki başlıkları da renkli çıktı alarak çift taraflı bant ile yapıştırınız.

Artık oyununuz hazır. Görevli öğrenciye taşlarla yollar oluşturmasını, kodların görevlerini vb öğretin biraz pratik yaptırın. Güle güle kullanın.

Hocam ben bunlarla uğraşamam magnetiydi mdf siydi falan yorar beni derseniz. Kağıt üzerinde oynanabilecek iki oyun adresi ekliyorum aşağıya onları inceleyin. Kartları ve oyun alanları site üzerinde var direk pdf olarak kaydedip 300gr kuşe üzerine baskı alın. Gerekirse birde cilt çektirin ki yıpranmasın. Senaryolarda orada var zaten o şekilde projenizi gerçekleştirin.

Tospaa Oyunu Ayrıntılı bilgi için https://ozgurseremet.com/tospaa-bilgisayarsiz-kodlama-oyunu-tanitim/ sayfasını ziyaret ediniz.

Hocam tospaa bile çok büyük bana daha küçük birşey lazım derseniz bir diğer etkinliğimiz CodyRoby kullanabilirsiniz. Bunun kartlarını falan yüklemedim sisteme talep olursa yüklerim. Videosunu aşağıya ekliyorum.

Soru ve sorunlarınızı yorum olarak yazabilirsiniz. Umarım proje hakkında bilgi verebilmişimdir. Bilgisayar öğretmenlerimiz Tübitak kapsamında bu projeyi yaparak derslerinde kullanabilecekleri bir materyale de sahip olacaklarından tavsiye etmekteyim.


Proje Posteri

Bilim Fuarı sırasında kullanmak üzere posterimizi hazırladık. Renklerinde ufak değişiklikler yapılarak basılacak ve fuar sırasında kullanılacaktır. Posterimiz öğrencilerimiz tarafından oluşturulmuş olup kolay yapabilmeleri için PowerPoint olarak şablon verilmiştir. 100×70 boyutunda kıvrımlı olarak sunum yapılacaktır.

Posterin Powerpoint halini bilgisayarınıza indirmek için tıklayınız.


Proje Resimleri


Projeler başka arkadaşlara fikir vermek için paylaşılmıştır. Faydalı olması dileğiyle…

6 Comments

  1. Selam Aleyküm Hocam bende buna benzer bir proje yapmayı düşünüyorum.Butun yazıyı okudum ..MDF levha üzerinde 10×8 kareler var ve üzerinde metale benzer bir şey var nedir o ? videoda tam anlayamadım..birde kareleri mdf keserken mi yaptınız yoksa sonradan yapıp yapistirdinizmi ?..

    • Kareleri mdf keserken yaptırdık hocam o karelere magnet levha kesip yapıştırdım önce fakat kodlar için kullandığımız kartlarda magnet olduğundan köşeleri birbirini itiyor ve çapraz duruyordu. Bu sebeple yuvarlak mıknatıslar bulduk ve yapıştırdık ortaya daha düzenli durması için. Ürünün linkini aşağıya ekliyorum

      magnet – mıknatıs örnek

  2. hocam benim de 4006 projem sizin gibi ama üzerindeki malzemeelri yazıları hazırlamadım daha tospaa yazan kısmı falan nasıl ayarladınız bende magnet yapmayı düşündüm ama mukavva da aldım belki onunla daha kolay olur diye sizce nasıl olsun 15 nisanda sergimiz

    • Merhaba hocam vaktiniz az kalmış öncelikle kolaylıklar dilerim. Üstte yazan yazıları 1. oyuncu falan gibi yerleri ben kendim photoshop ile hazırlmıştım hocam görsellik açısından. Benim bu sayfanın adresini t-şört vb baskıları aldığınız firmaya atın projeye bakarak onlar çok rahat hazırlayabilirler. Bu ara seçimden dolayı yoğunlukları var fakat 1 nisan itibari ile hazırlayabilirler. 2-3 saatlerini alır. Böyle bir imkan yoksa siz kendiniz hazırlayacaksanız önce ilgili çıktıları renksiz a4 kağıtlar üzerine alın ve bir deneme yapın kesme yapıştırma dizayn işlemlerini yapınca zaten nelere dikkat etmeniz gerektiği neleri değiştirmeniz gerektiğini çözersiniz. Sonra düzeltmeleri yapar renkli baskınızı alır mukavva üzerine yapıştırarak projenizi hazırlarsınız.

      Projeyi sunacak öğrenciye aşağıya linkini verdiğim adresteki etkinlikleri bitirerek hazırlanmasını söyleyebilirsiniz. İyi çalışmalar dilerim.

      http://code.tospaa.org/

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.