Scratch Örnekleri 12- Akvaryum Yapalım

Merhaba Arkadaşlar, Bugün sizlerle Scratch programını kullanarak yeni Akvaryum Yapalım animasyonumuzu yapacağız.

Yeni müfredat ile birlikte Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi 2. dönem tamamen kodlamaya ayrılmıştır. Özellikle ilk ve ortaokul düzeyinde öğrenciler için kodlama denildiğinde ilk akla gelen Scratch Kodlama yapmaktır. Scratch programının arayüzü sayesinde çok kolay bir şekilde Scratch animasyonları hazırlayabilir, ya da hayalinizdeki oyunu Scratch Oyun olarak tasarlayabilirsiniz. Bilgisayarlı Kodlama etkinliği yapabileceğiniz bu program sayesinde bilgisayar sınıfınız olmasa dahi akıllı tahta üzerinden öğrencilerinizle birlikte Scratch örnek oyun ve animasyonları hazırlayabilirsiniz. Bu kategori altında derslerde kullanabileceğiniz bolca Scratch örnekleri paylaşacağım. Paylaştığım bu etkinlikleri tamamını düzgün bir şekilde yapıp üzerine kendinizden birkaç özellik katarsanız Kodlama konusunda bundan sonra hiç sıkıntı çekmezsiniz. Bu örnekleri yapabilmek için aşağıdaki adımları izleyiniz. 

BUGÜN NE YAPACAĞIZ

Yukarıda projenin Scratch sitesine yüklenmiş hali bulunmaktadır. Yeşil bayrağa basarak başlatabilirsiniz. Aynı projeyi sizde yaparak Scratch konusunda kendinizi geliştirmek istiyorsanız aşağıdaki adımları sırayla uygulayınız.

KODLAMAYA BAŞLAMADAN ÖNCE

Animasyonu Scratch programını bilgisayarınıza indirerek veya internet üzerinden online yapabilirsiniz. Bu konuda detaylı bilgi için Scratch Kurulumu ve Kullanımı yazısını okuyabilirsiniz. Eğer hazırsanız başlayalım.

1. Adım Karakterlerimizi ve Arkaplanımızı belirleyelim.
Projeye başlamadan önce program aşağıdaki gibi görünmektedir. Ben bu programda kedi karakterini kullanmayacağım için karaktere sağ tıklayarak sil diyorum.

scratch-Arkaplan-değiştirme

Resimde 1 numara ile gösterilen yere tıklanarak arkaplan seçili hale getiriyorum.
Arkaplan seçildikten sonra 2 numara ile gösterilen dekorlar başlığına tıklıyorum.
Açılan pencereden 3. numara ile gösterilen seçenek tıklayarak galeriye giriyorum ve hoşuma giden bir arkaplan seçiyorum.
Daha sonra resimde 4 numara ile gösterilen seçenek tıklayarak akvaryum animasyonumda kullanacağım karakterleri ekliyorum. (Sizler istediğiniz karakterleri ve arkaplanı seçebilirsiniz.)
Bunları yaptıktan sonra ekran görüntüm aşağıdaki gibi oluyor.

scratchArkaplan2

Karakterlerin yerlerini ekran üzerinde sürükle bırak yöntemiyle ayarlıyorum. Tasarım sıkmını bitirdikten sonra kodlarımı oluşturma bölümüne aşamasına geçiyorum.

YENGEÇ KARAKTERİ KODLARI

2. Adım Yengeç karakterime kod ekliyorum.
Bu animasyonda yengeç karakterine yaptırmak istediğim sadece kıskaçlarını kapatıp açmasını sağlamak. Sürekli olarak bu işlemi yapmasını istiyorum. Bunun için aşağıdaki adımları takip ediyorum.
Kuklalar bölümünden yengeç karakterime tıklıyorum. Karakterle ilgili orta bölmeden diziler yani kodlar bölümüne giriyorum. Tetikleyici olarak Olaylar başlığı altından Yeşil bayrak tıklandığında dizisini sağ tarafa sürüklüyorum.
Daha sonra hemen altında Kontrol başlığı altından sürekli tekrarla dizisini sürüklüyorum. Bu işlem sayesinde animasyon başından sonuna kadar aynı işlemi yapmasını sağlıyorum.
Daha sonra sürekli tekrarla dizisinin içerisine görünüm başlığı altında yer alan ….. kılığına geç dizisinden iki tane atıyorum. ……. bölümünde kılıkları farklı seçiyorum. Resimdede gördüğünüz gibi önce crab-a sonra crab-b kılığını seçiyorum.
En son olarak kılıkların arasına Kontrol başlığı altında yer alan 1 saniye bekle dizisini atarak 1 yerine 0.5 yazıyorum. Sizler bu değeri artırıp azaltabilirsiniz. Bu diziyi kullanma amacım kılık değişikliklerini gözle farkedilebilecek seviyeye çekebilmektir. Eğer bunları kullanmazsam kılık değişikleri çok hızlı olacağından gözle görülmeyecektir.
Eklenen kodlar resimdeki gibidir. Böylelikle yengeç karakterimle olan işlemimi bitirdim.

yengeçkodları

BALIK KARAKTERİ KODLARI

3. Adım Balık karakterime kod ekliyorum.
Bu animasyonda balık karakterine yaptırmak istediğim animasyon başlangıcından sonuna kadar sürekli olarak hareket etmesi. Yani yüzer gibi görünmesini istiyorum. Bunun için aşağıdaki adımları takip ediyorum.
Kuklalar bölümünden balık karakterime tıklıyorum. Karakterle ilgili orta bölmeden diziler yani kodlar bölümüne giriyorum. Tetikleyici olarak Olaylar başlığı altından Yeşil bayrak tıklandığında dizisini sağ tarafa sürüklüyorum.
Daha sonra hemen altında Kontrol başlığı altından sürekli tekrarla dizisini sürüklüyorum. Bu işlem sayesinde animasyon başından sonuna kadar aynı işlemi yapmasını sağlıyorum.
Daha sonra sürekli tekrarla dizisinin içerisine hareket başlığı altında yer alan 10 adım git dizisini atıyorum. Buradaki 10 rakamını ben 3 yapıyorum. Bu sayede biraz daha yavaş hareket etmesini sağlıyorum. Sizlerde istediğiniz hızı belirleyebilirsiniz.
En son denemek için çalıştırdığımda balığımın kenara kadar gelip orada kaldığını farkediyorum. Bu sorunu düzeltmek için yine Hareket başlığı altından kenara geldiysen sek dizisini ekliyorum.

balık bilgisi

Not: Balık kenara değdikten sonra dönünce ters dönebilir, bu durum animasyonumuzda mantık hatasına sebep olur. Bunu düzeltmek için kuklalar bölümünden balık karakterine sağ tıklanır ve info seçeneği seçilir. Burada yön seçeneğini değiştirerek balığın doğrusal hareket yerine belli açılarla dönmesi sağlanabilir. Ters dönmesini engellemek içinde dönüş izinleri kısmından ortadaki seçenek seçilmelidir. Farklı projelerde farklı seçeneklerini kullanacağız. Bu animasyonumuza en çok uyan seçenek ortadaki seçenektir. Sol üst köşeden ok tuşuna basarak tekrar eski görünüme geçebiliriz.
Eklenen kodlar resimdeki gibidir. Böylelikle balık karakterimle olan işlemimi bitirdim.

balık-kodları

DİĞER BALIKLARIN KODLARI

4. Adım Diğer Balık karakterlerime kod ekliyorum.
Yaptığım işlemlerin aynısını tekrar yapmamak için ilk yaptığım balıktaki kodları sürükle bırak yöntemiyle diğer balıklarımın üzerine bırakıyorum. Böylece aynı kodlarla tekrar uğraşmak zorunda kalmıyorum.
Not: Diğer balıkların rengini değiştirip, büyüklük küçüklüğünü değiştirerek hoş bir görüntü oluşturabilirsiniz. Son olarak balıklardaki adım git dizisindeki değerleri birbirinden farklı yapınız. Aynı hıza sahip olmaları durumunda belli bir konumda çakışırlarsa birbirlerinin üzerinde kalarak devam ediyorlar.

Yapılan etkinliklerin tamamı çok güzel oldu fakat hepsini paylaşırsam eğer sayfada çok fazla içerik olmasından dolayı sorunlara sebep olabilmektedir. Bu yüzden sadece bir proje paylaşıyorum.

SİZİN YAPTIKLARINIZ

Şeyda TÜYLÜ’nün yaptığı animasyondur. 

Video ve Scratch programında yapılan animasyonlar açılmaz ise sayfayı yenileyiniz. Flash Player’in güncel sürümünü kullandığınızdan emin olunuz.

Yazıları oluşturmak resimleri almak düzenlemek paylaşmak baya vakit almaktadır. Bu yüzden unuttuğum gözümden kaçırdığım yerler olabilir. Tespitlerinizi yorum olarak bırakırsanız güncellemeye çalışırım. Faydalı olması dileğiyle.

Bu haftalık etkinliklerimiz bu kadar. Etkinliklerle Scratch Eğitimi alarak adım adım kodlamayı öğrenmek istiyorsanız sizin için hazırladığım Scratch ile Kodlama Eğitimi sayfasında bulunan sıraya göre ilerlemenizi tavsiye ediyorum. Aşağıya eklediğim resim üzerinden Etkinliklerle Scratch Eğitimi sayfasına ulaşabilirsiniz.

Scratch İle Kodlama Eğitimi

Açılan sayfadaki yönergeye uygun olarak hareket ederek Scratch ile çok güzel projeler ortaya çıkarabilirsiniz. Daha sonra bu öğrendiklerimiz ile Arduino eğitimlerini alabilir ve Robotik Kodlama alanında kendinizi geliştirebilirsiniz.

blank

blank

13 Comments

    • 1.4 sürümünü kullanıyorsunuz sanırım. Burada anlatılan bahsettiğim gibi 2.0 sürümüdür. Eski sürümde sıkıntılar var scratch güncelleyin öyle çalışın.

  1. hocam bu Yaptığım işlemlerin aynısını tekrar yapmamak için ilk yaptığım balıktaki kodları sürükle bırak yöntemini nasıl yapıyorsunuz ben kodları yazdığım balıktayken kodları sürükleyip karakterlerin göründüğü menüdeki karakterin üzerine bırakıyorum sahnede ki karakterin üzerine bırakıyorum yine olmuyor.

    • O zaman ilk yaptığınız balığın üzerine sağ tıklayıp kopyasını çıkart dedikten sonra aynı kodlarla yeni karakter oluşturmuş olursunuz. Sonra yeni karakterin kılığını değiştirin işlem tamamdır.

  2. Scratch Uygulumasını İndirmek İçin Yapacağınız İlk Şey Bu Linke Tıklamak http://scratch.mit.edu/scratch2download/ benim bu verdiğim linke tıkladıktan Sonra Karşınıza 3 Aşama Çıkacaktır 1. ve 2. Aşamadaki Şeyleri İndirmeniz Gerekiyor Fakat 3. Aşamadaki Şeyi İndirmenize Gerek Yoktur Bu Arada İşletim Sisteminiz Hangisi İse (Örnek WİNDOWS) Onun Yanındaki İndirme Linkine Tıklatın Eğer İşletim Sisteminiz WİNDOWS Olupda Linux un Yanındaki Download İşaretine Tıklatıp İndirmeye Çalışırsanız Program İnmeyecektir İnse Bile Programınızı Çalıştıramayacaksınızdır BAŞARILAR DİLERİM 🙂

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*