Bilgisayarsız Robotik Kodlama – El if Se

Bilgisayarsız Robotik Kodlama – El if Se Tübitak 4006 Bilim Fuarı Projesi 2018-2019 Eğitim Öğretim yılında hazırladığımız bir Tübitak 4006 Tasarım Projesidir.

Okulumuzda yaptığımız projeler baya bir ilgi çekti mesajlara yetişemez oldum. İlginizden dolayı teşekkür ediyoruz.

Projelerle ilgili en çok sorulan soruları buradan paylaşarak soruları bir nebze hafifletmeyi düşünüyorum. Lafı fazla uzatmadan istediklerinizi vermeye başlayalım.

Bilgisayarsız Robotik Kodlama
TÜBİTAK 4006 Projesi

İlgili proje okulumuz öğrencilerinden Kadir KUŞKONMAZ tarafından düşünülmüş olup ben sadece rehberlik yaptım. Bu sene TÜBİTAK tarafından istenen bilgilere göre başvuru formumuzu hazırladık.

Projeyi ilk kez yaptığımız için eksiklikler olabilir. Tespit ettikleriniz olursa bizimle paylaşırsanız mutlu oluruz.


Proje Başvuru Bilgileri

Proje Adı: Bilgisayarsız Robotik Kodlama
Proje Türü: Tasarım
Proje Alanı: Bilişim Teknolojileri ve Yazılım

Proje Amacı

Büyük bir dijital dönüşüme hazırlanan dünyada 3 yaş ve üzeri çocukları geleceğe hazırlamak, teknolojiyi yalnızca tüketen değil üreten genç nesiller yetiştirmek amacıyla çocuklara kodlama öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Çocukların geleceği kodlama olduğundan dolayı çocuklara temel yazılım becerisi ve algoritmik düşünme yetisi kazandıran kullanımı kolay bir robotik kodlama oyunu yapabilmek.

Kodlama işleminin somut ortamlar üzerinden gösterilmesini sağlamak.

Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersinde kullanılabilecek alternatif eğitim aracı ortaya çıkarmak.

Özellikle küçük yaş gruplarında soyut düşünme eksikliğinden kaynaklanan kodlama öğrenme engelini ortadan kaldırarak somut bir ortamda kodlama yapabilmesine olanak sağlamak.

Eğlenceli ve zeka geliştirici bir kodlama materyali oluşturmak.

Pahalı teknolojiler ile yapabileceğimiz kodlama araçları yerine daha az maliyet ile daha fazla işlemler yapabileceğimiz açık kaynak kodlu bir araç tasarlamak.

Proje Özeti

Çocuklar için robotik kodlama oyunu projemiz çocukları geleceğe hazırlamak için temel yazılım becerisi ve algoritmik düşünme yetisi kazandırmak için ekran olmadan ve herhangi bir kurulum gerektirmeden kodlama tahtası, hareketli robot ve engellerden oluşan kodlama zemininden oluşacaktır.

Oyunumuz sayesinde bilgisayarsız okullarda, okul öncesi gruplarda çocuklar okuma yazma bilmeden  kodlama zemini üzerinde bulunan başlangıç ve bitiş noktasına engellere çarpmadan robotun gitmesi  gereken yolu kodlama tahtası üzerinden ok işaretlerini yerleştirerek adım adım robotun gitmesi gereken yolu ve kaç adımda sonuca ulaşmaları gerektiğini belirledikten sonra başla butonuna basarak kablosuz iletişim yoluyla kodlama tahtasındaki adımları zeminde bulunan robotumuza göndererek robotumuzun kodlama zemini üzerinde hareket etmesini sağlarız .

Daha önce bu alanda yapılan çalışmalar araştırıldığında bilgisayarda blok temelli uygulamalar ve bilgisayarsız ortamlarda karton zemin üzerinde kartlar kullanılarak oynanan oyunlar görülmüştür fakat bizim projemizde bağımsız bir tahta ile problemin çözümünü adım adım yerleştirilebilir ok işaretleri ile belirledikten sonra kablosuz iletişim aracılığı ile zemin üzerindeki robotu hareket ettirerek daha eğlenceli ve daha dikkat çekici hale getirmiştir.

Bu proje sayesinde çocukların yaratıcı düşünme becerisi ve problem çözme  becerileri kazandırılacaktır. Projenin yapımında arduino mega ile mıknatıslı bloklar sayesinde aldığımız bilgileri nRF l01 kablosuz iletişim sensörü ile yine arduino uno ve dc motorlarla hazırladığmız arabaya göndereceğiz. Kodlama tahtasından aldığımız bilgiler doğrultusunda hazırladığımız muşamba zemin üzerinde robotumuz hareket edecek.

Proje Yöntemi

Problemi Belirleme:Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi konuları içerisinde yer alan kodlama konusunda bilgisayar, telefon tablet gibi elektronik aletlere sahip olmayan öğrenciler yeterince konuyu öğrenememektedir. Tasarlayacağımız bu araç sayesinde tüm öğrenciler kodlamanın temel bileşenlerini öğrenebilecektir.

Problemi Araştırma:Daha önce bu alanda yapılan çalışmalar araştırıldığında bilgisayar ve diğer araçlarla kullanılabilecek ortamlar hazırlanmış fakat bilgisayar olmadan kodlama öğrenmeye yönelik herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır.

Gereksinimleri Belirleme:Kontrplak kaplama ve şasi için , iki adet arduino motor sürücü wireless sensörler ve  süsleme vb. için aletler

Olası Çözümler Geliştirme:Robotumuzun zemini için kağıttan yapılamayacağını söyleyebiliriz .Çünkü hem kullanırken yırtılır hem de kullanımı hoş olmaz

En İyi Çözümü Seçme:Alternatif çözümler incelendiğinde hem her yerde kullanılabilmesi hem de dayanıklı olması açısından ahşap zemin üzerine hazırlanmış kodlama alanımızın tasarlanmasının projenin daha kullanışlı olabileceği sonucu görülmüştür.

Prototip Oluşturma/Yapılandırma:Proje önce kâğıt üzerinde yapılmış olup örnek senaryolar denendiğinde deneme sonuçlarına göre 80x50cm’lik alan üzerine 4×4 cm’lik karelerden oluşan kod taşlarıyla 10×10 enine boyuna karelerden oluşması ve tasarımın yan taraflarına kod bloklarının yerleştirileceği alanların bırakılması daha uygun olacağı görülmüştür.

Çözümleri Test Etme ve Değerlendirme:Uzak mesafe bulunan senaryolarda çok fazla kod bloğu kullanılması taşların yetersiz gelmesine sebep olabilmekte olduğu gözlemlenmiş daha az kod blokları kullanabilmek için ilerle, sağa dön, sola dön gibi kod blokları yanı sıra tekrarla ve eğer gibi kod bloklarının da kullanılmasına karar verilmiş bunla ilgili tasarımlar geliştirilmiştir.

Sonuçları Raporlaştırma:Fuarda gösterilmek üzere projenin geliştirme basamakları, oyunun nasıl oynandığı, hangi kod bloğunun ne işe yaradığı gibi bilgileri içeren poster tasarlanacaktır.

Proje Danışmanı: Osman Batur DAĞDEVİREN
Proje Öğrencisi: Kadir KUŞKONMAZ


Yukarıda TÜBİTAK sistemine başvuru yapabilmeniz için gerekli olan Amaç, Özet ve Yöntem verilmiştir. Projemiz Tübitak Tasarım Projesi kapsamında değerlendirilebilir. Sisteme girdiğimiz bu verilerle projelerimiz onaylandı. “ Sizde eğer kullanacaksanız proje başlığı ve içeriğinde değişiklikler yaparsanız minnettar oluruz.

Şimdi projemizi yapım aşamalarına geçelim.


PROJE YAPILIŞI

Arkadaşlar projemiz onaylandı yapım işlemlerine başladık. Öncelikle projemizi tamamlamak çok uzun sürdü. Eğer bu alanda özel bir ilginiz yok ise ve yeterince vaktiniz yok ise sadece Tübitak için proje yapmayı planlıyorsanız bu projeden uzak durun. Çok fazla vakit alacak emek isteyen bir projedir.

Öncelikle ne yapacağımızı şöyle özetleyelim. Bilgisayar olmadan sadece elimizdeki araç ile ileri, sağ sol okları ile robotumuzu yönlendirip hedeflere ulaşmasını sağlayacağız.

Yapacağımız proje aslında aşağıda videosunu eklediğim araca benzer bir araç olacak.

Bizde yukarıdakine benzer bir kodlama aracı tasarlamak için işe başladık. İki ayrı alanda çalıştık. Bu alanlardan 1 tanesi kontrol için yapılan aracı tasarlamak diğeri ise arabayı tasarlamak oldu.

Yukarıda gördüğünüz gibi önce kontrol panelimizi tasarlamaya başladık.

Arkadaşlar bu projemiz Sivas Robot Yarışması Serbest Kategoride 1. olmuştur. Projemizle başka alanlarda tekrar yarışmayı düşündüğümüzden bu proje hakkında daha fazla bilgi verilmeyecektir.

Bilgisayarsız Robotik Kodlama - El if Se
Sivas Robot Yarışması Serbest Kategori 1. Ödülü

Proje Posteri

Projemizi sunarken kullanabilmek için poster hazırlayacağız. Bu posteri hazırlarken öğrencilerimiz kendi seviyelerinde hazırlayabilsinler üzerinde değişiklik istediklerinde kolayca yapabilsinler diye PowerPoint programında bir şablon hazırladık. Şablonu buraya ekliyorum proje öğrencileri indirerek ilgili alanları doldurup renklerde düzenlemeler yaptıktan sonra çıkarılması için bana teslim edeceksiniz. Okul dışı faydalanmak isteyen arkadaşlarda dilerse indirip kullanabilir.

Not: Şablon Dosyası ppt uzantılı olup PowerPoint programıyla açılabilir. Ayrıca büyüklük 100cm x 70cm olacak şekilde dizayn edilmiştir. 25cm x 70cm iki kenar orta kısım ise 50cm x 70cm olarak düşünülmüştür. Farklı boyutlarda poster çıkarmak isteyen kişilerin önce boyutu değiştirip sonra değişiklik yapmaları faydalı olacaktır.

Poster Şablonunu aşağıdaki resme tıklayarak bilgisayarınıza indirebilirsiniz.


PROJE RESİMLERİ


Projeler başka arkadaşlara fikir vermek için paylaşılmıştır. 

Tübitak 4006 Bilim Fuarına Başvurudan başlayıp Proje sonuçlarını girmeye kadar tüm adımların anlatıldığı ve kullanabileceğin hazır örnek Tübitak 4006 Bilim Fuarı Projelerinin verildiği Tübitak 4006 Bilim Fuarı: Başvuru – Örnek Projeler sayfasını ziyaret ederek daha çok bilgi edinebilirsiniz.

Tübitak 4006 Bilim Fuarı
Tübitak 4006 Bilim Fuarı: Başvuru – Örnek Projeler

Faydalı olması dileğiyle.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*